Wykorzystanie TIK na zajęciach językowych – cz.1

Dzisiaj podrzucam post z informacjami na temat trzech platform, dzięki którym stworzysz samodzielnie ciekawe ćwiczenia lub wykorzystasz pomysły stworzone przez innych i zaadoptujesz je na swoich lekcjach. Możliwości jest cały ogrom, ja zaś skoncentruję się na darmowych i łatwych do zastosowania, z których zresztą sama korzystam.

  1. LearningApps.org

To platforma znana już od dłuższego czasu i wielu nauczycieli z niej korzysta, tym bardziej, że w powstałej bazie, którą tworzą sami użytkownicy możemy znaleźć gotowe ćwiczenia na zajęcia. Ja jednak polecam tworzenie własnych ćwiczeń i gier online:

 

 

a) The Millionaire Game

Bardzo lubię te opcję. Na poniższym przykładzie możecie przekonać się dlaczego. Z jednej strony to nic innego niż multiple choice activity, ale z drugiej strony uczestnik nie może wygrać swojego miliona, jeśli nie przejdzie przez wszystkie pytania z sukcesem. Przy potknięciu na jednym pytaniu, uczestnik wraca się i zaczyna od zera, tym samym utrwalają się  w jego głowie odpowiedzi na wszystkie pytania.


b) Multiple Choice Quiz

To typowy quiz wielokrotnego wyboru, jednak zdjęcia i obrazki, które możemy dodać do każdego pytania, znacznie podnoszą jego atrakcyjność.


c) Hangman
Uczniowie uwielbiają tę zabawę. W chwili obecnej nie zobaczymy już szubienicy z chłopkiem ;), a kwiatuszek, któremu odpadają płatki, jeśli klikniemy nieprawidłową literkę. Zresztą sami zobaczcie:

d) Crossword
Łatwo i szybko możemy stworzyć krzyżówkę na tej platformie.

Ja czasem tworzę dwie krzyżówki, jedną tutaj, tzn. na learningapps.org, a drugą, do wydrukowania tworzę na stronie Crossword Labs  ,gdzie naprawdę szybko można się z tym uwinąć.

 

 

 

 

Inną ciekawą platformą do wykorzystania nie tylko do tworzenia krzyżówek jest The Teacher’s Corner Tutaj z kolei, oprócz krzyżówek  możemy stworzyć też word search, word scramble, close/fill in the blank, sudoku puzzles i match up exercises.

 

 

 

 

 

Wybór jest duży, ćwiczenia tworzy się bardzo szybko i wszystko możemy zaimportować w formacie pdf. Naprawdę polecam.
Poniżej zdjęcie krzyżówki, wykonanej w Crossword Labs:

 

 

 

 

 

 

 

 

e) Matching Pairs on Images
Kolejna opcja to ćwiczenie, w którym łączymy frazy lub słowa i obrazki, tak jak na poniższym przykładzie:

f) Close text activity
Wrzucamy tekst z lukami do uzupełnienia. Do ćwiczenia możemy dodać obrazek lub zagnieździć film.

g) Group Puzzle activity

To coś w rodzaju puzzli, fajna i rozbudowana wersja matching activity z dodatkami, na przykład obrazkiem lub filmem. Poniższy przykład pokazuje zastosowanie filmu do ćwiczenia i po ćwiczeniu. Sami zobaczcie.

Podaj dalej:
  • Facebook
  • Blip
  • Flaker
  • Gadu-Gadu Live
  • RSS
  • Wykop

You may also like...

8 Responses

  1. Magda says:

    Czy mozna prosic o link do Hangman z Kwaituszkiem? Dzieki wielkie!

  2. Magda says:

    Tak, to ten link! Dziekuje serdecznie! Gratuluje blogu! Swietne materialy!

  3. helen says:

    dopiero się tego uczę, to wyświetlacie rzutnikiem czy na smertfonach dzieci robią?

    • Grażyna says:

      W moim przypadku najlepiej sprawdza się praca z jednym smatrfonem lub tabletem na parę (w końcu nie każde dziecko musi mieć telefon). Dzieci łaczą się do sieci przez wifi, a router mam w klasie. Nauczyciel spaceruje, monitoruje i wspiera uczniów w razie potrzeby. Czasem, na przykład przy “hangman” lub “multiple choice”, stosuję po prostu tablicę interaktywną. Wtedy jest obawa, że nie wszyscy uczniowie będą zaangażowani. Dobrze jest przeprowadzić ćwiczenie w formie konkursu – dzielę grupę na dwie grupy i uczniowie podchodzą do tablicy w systemie na zmianę uczeń z gr. A, a potem z gr. B i zdobywają punkty dla swoich teamów. Możliwości jest mnóstwo i przychodzą do głowy na bieżąco.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*